Zdobądź dofinansowanie dla twojej szkoły
w ramach programu Laboratoria Przyszłości
Aktualizacja
Laboratoria Przyszłości dla szkół niesamorządowych i niepublicznych
Sukces programu „Laboratoria Przyszłości” stał się inspiracją do jego rozszerzenia o wszystkie szkoły prowadzone przez organizacje pozarządowe, osoby prawne i fizyczne oraz ministrów, a także o polskie szkoły za granicą. To 2500 szkół, w tym artystyczne, w zakładach poprawczych oraz szkoły polskie działające w ramach Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą. Wsparcie dla szkół podstawowych trafi więc do blisko 15 000 szkół, czyli 3 milionów uczniów. Środki finansowe zostaną także przeznaczone na działania wspierające podnoszenie kompetencji kadry uczącej. Organy prowadzące szkoły niepubliczne i niesamorządowe – wszyscy zainteresowani mogą zostawić swoje dane kontaktowe na stronie gov.pl/laboratoria, żeby otrzymać powiadomienie o możliwości wnioskowania.
Szkoły ponadpodstawowe także w programie Laboratoria Przyszłości
W najbliższych miesiącach, do programu zostaną włączone również szkoły ponadpodstawowe – Licea Ogólnokształcące, Technika i Szkoły Branżowe. Dzięki temu, Program trafi do wszystkich uczniów w Polsce – blisko 5 milionów uczniów, w około 20 000 szkół i placówek oświatowych.
Dla właściwego określenia potrzeb szkół ponadpodstawowych, przygotowany zostanie specjalny katalog wyboru wyposażenia. Już dziś zapraszamy uczniów, nauczycieli, rodziców, przedsiębiorców, uczelnie i wszystkich zainteresowanych do jego konsultacji za pośrednictwem strony gov.pl/laboratoria
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna skierowana do publicznych szkół podstawowych, której celem jest wsparcie w rozwijaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka). Projekt jest realizowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. W ramach Laboratoriów Przyszłości do publicznych szkół trafi jeszcze w 2021 r. wsparcie finansowe bez konieczności wniesienia wkładu własnego.
Jako partnerzy Apple od lat promujemy w Polsce podejście STEAM. W ramach tej inicjatywy organizujemy konferencje, warsztaty, szkolenia, tworzymy scenariusze zajęć oraz wspieramy szkoły, które zdecydowały się stosować podejście STEAM z wykorzystaniem naszej technologii. Relację jednej ze szkół znajdziesz tutaj.
iPady wraz z wyselekcjonowanymi aplikacjami edukacyjnymi są nieodzownymi towarzyszami nauki w modelu STEAM. Wszelkie prace związane z planowaniem doświadczeń, ich rejestracją i późniejszą prezentacją prac odbywają się na iPadach. Jedno urządzenie załatwia wszelkie sprawy związane z rejestracją dźwięku, wideo, fotografią, wykonywaniem obliczeń, przygotowywaniem wykresów, animacji, przygotowaniem tekstu, prezentacji itd. Jest proste i intuicyjne. Nie wymaga przegrywania materiału wideo z kamery na komputer, formatowania itp. Ważny jest też stały dostęp do sieci – uczniowie na bieżąco poszukują informacji oraz korzystają z zasobów cyfrowych.
Nasze laboratoria
Z naszych doświadczeń wynika, iż kilkuosobowe grupy bardzo efektywnie realizują projekty STEAM, co sprzyja rozwojowi wymienionych kompetencji (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka). Proponujemy, aby iPad z rysikiem, czyli wysokiej jakości sprzęt do rejestracji i obróbki audio/wideo, był na wyposażeniu każdej grupy projektowej (min. 1 sztuka na 5 osób). Wówczas to uczniowie samodzielnie rejestrują efekty swojej pracy, analizują je i przedstawiają w formie multimedialnej prezentacji na zakończenie zajęć. Zapewnia to płynność prowadzenia lekcji i daje możliwość ekspresji twórczej szerszej grupie uczniów. Zalecamy również, aby do zestawu narzędzi dołączyć aplikacje wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość (AR). Więcej na ten temat dowiesz się tutaj.
Sprzęt
Urządzenia Apple ułatwiają organizowanie pracy, koncentrację i naukę dostosowaną do indywidualnych możliwości:
- MacBook wraz z drukarką 3D,
- iPad jako sprzęt do nagrań prezentujących indywidualne osiągnięcia,
- niezbędne oprogramowanie do obsługi urządzeń, montażu filmów, pracy z green screen, aplikacje do nauki podstaw kodowania i do przygotowywania prezentacji multimedialnych.
Kupując sprzęt u naszych partnerów, znajdziesz również szereg szkoleń dedykowanym Laboratoriom Przyszłości.



Możliwości iPada
Możliwości iPada
Z perspektywy projektów STEAM najważniejsze funkcje i możliwości iPada to:
- kamera HD z możliwością kręcenia filmów w zwolnionym tempie oraz rejestracji poklatkowej ze stabilizacją obrazu,
- aparat fotograficzny przedni i tylni, obydwa szerokokątne,
- dyktafon z oprogramowaniem do obróbki klipów dźwiękowych (w tym funkcja miksera dźwięków),
- oprogramowanie do montażu filmów wideo i zdjęć,
- aplikacja do pracy z Green Screen – nagrywanie klipów z własnymi podkładami i ich obróbka bezpośrednio na urządzeniu,
- aplikacja do nauki podstaw programowania – dowiedz się więcej,
- możliwość programowania robotów, dronów z wykorzystaniem zarówno blokowych, jak i tekstowych języków programowania,
- oprogramowanie do przygotowania prezentacji multimedialnych, także w wersji interaktywnej z możliwością wykonywania animacji (wyjaśnienie procesów, zjawisk, sekwencji zdarzeń),
- możliwość bezprzewodowego prezentowania materiałów,
- możliwość skorzystania z dziesiątek tysięcy bezpłatnych aplikacji edukacyjnych – dowiedz się więcej,
- wsparcie dla rozszerzonej rzeczywistości, w tym możliwość projektowania własnych doświadczeń AR – dowiedz się więcej,
- cały proces, od rejestracji poprzez produkcję, odbywa się na jednym urządzeniu (brak konieczności kopiowania filmów, nagrań audio itp. pomiędzy urządzeniami, w celu dokonania montażu i późniejszej prezentacji).
Rysik: warto rozważyć w kontekście prac kreatywnych – wykonywanie wykresów, schematów, rysunków, adnotacji w pliku PDF – dowiedz się więcej.
Klawiatura: dodatkowo, opcjonalnie dla wygody pracy.

Rozszerzona rzeczywistość
Mało kto z nas zdaje sobie sprawę, że z rozszerzoną rzeczywistością mamy do czynienia już od kilku lat, choć głównie w wymiarze rozrywkowym. Mowa o najpopularniejszej grze AR Pokemon Go, której premiera przypadła na rok 2016. Za pośrednictwem aparatów w swoich urządzeniach już nawet kilkuletni użytkownicy wraz z rodzicami ruszyli na codzienne spacery po okolicy, by łapać gotowe do walki, animowane Pokemony. Rok później Snapchat wypuścił na rynek Bitmoji – filtry, które pozwalają użytkownikom serwisu społecznościowego na dodawanie animowanych elementów twarzom widzianym w obiektywie. Za pomocą aplikacji użytkownikom wyrastają urocze kocie uszy i mysie nosy, na punkcie których świat oszalał. Jednak rozszerzona rzeczywistość to nie tylko rozrywka, a znacznie więcej. Potencjał drzemiący w tej technologii jest ogromny i zahacza o różne dziedziny życia — od literatury, przez architekturę, lotnictwo, sprzedaż, dekorację wnętrz czy ogrodów, po medycynę, turystykę czy edukację. Więcej informacji znajdziecie tutaj.
Harmonogram
- 15 września 2021 – rozpoczęcie konsultacji dotyczących katalogu wyposażenia,
- 30 września 2021 – zakończenie konsultacji,
- początek października 2021 – ogłoszenie finalnej wersji katalogu wyposażenia i start zgłoszeń szkół publicznych oraz organów prowadzących,
- 30 listopada 2021 – zamknięcie okna przyjmowania wniosków o dofinansowanie,
- 31 grudnia 2021 – ostateczny termin dla zakwalifikowanych szkół na wykorzystanie co najmniej 60% środków przyznanych w ramach wsparcia,
- 28 lutego 2022 – termin składania przez zakwalifikowane szkoły informacji o wykorzystaniu środków w 2021 roku
- 31 marca 2022 – termin przekazania przez wojewodę wszystkich informacji o wykorzystaniu wsparcia w 2021 roku
- 31 sierpnia 2022 – ostateczny termin dla zakwalifikowanych szkół na wykorzystanie maksymalnie 40% środków przyznanych w ramach wsparcia,
- 1 września 2022 – ostateczny termin na dostarczenie wyposażenia Laboratoriów Przyszłości.
Kwota wsparcia
Maksymalna wysokość dofinansowania zależy od liczby uczniów szkoły, która wynika z danych Systemu Informacji Oświatowej.
Warunki dla placówek, w których liczba uczniów jest mniejsza niż 235:




Ważne Informacje
- 30 listopada 2021 roku – termin składania wniosków.
- Konieczność wydatkowania 60% otrzymanych środków w 2021 roku.
- Brak wkładu własnego.
- Wybór sprzętu możliwy po otrzymaniu dofinansowania.
- Wsparcie wypłacane w całości z góry.