Międzynarodowy Dzień Literacki

przez Redakcja

Międzynarodowy Dzień Literacki

W ramach Perspektywy Women In Tech Summit 2022, największego spotkania kobiet nauki, biznesu i technologii, kilkuset uczniów wzięło udział w warsztatach w Strefie Laboratoriów Przyszłości (Future Labs). Były inspirujące „tech-talki”, najlepszy sprzęt Apple i wizje przyszłości technologicznej świata.

Święto, które ma już 57-letnią tradycję, obchodzone jest co roku przez państwa ONZ w ramach programów walki z analfabetyzmem. W jego obchody włączają się organizacje międzynarodowe, przedstawiciele nauki, eksperci. Celem jest przypomnienie o jednym z najważniejszych praw człowieka – do edukacji. Jak donosi UNESCO, aż 773 mln* młodzieży i dorosłych na świecie nie potrafi czytać i pisać. Blisko 250 mln dzieci nie nabywa nawet podstawowych umiejętności w tym zakresie. To właśnie dzięki wykształceniu ludzie mają szansę na poprawienie jakości życia.

Zdjęcia umieszczone za zgodą nauczyciela.

Zabawa w czytanie

Większość uczniów pierwszą klasę szkoły podstawowej w Polsce kończy z dobrą umiejętnością czytania i pisania. Bywa jednak, że po drodze entuzjazm gaśnie, a niewspółczesne lektury nudzą. – Doświadczenie mówi mi, że „W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza to trudna i nudna lektura dla uczniów. Dlatego przygotowałam interdyscyplinarną pracę projektową STEAM, sięgającą po elementy geografii (mapa Afryki) i biologii (flora i fauna na pustyni). Podzieliłam uczniów na grupy, rozdałam zadania, zorganizowałam urządzenia iPad i artykuły plastyczne do prac manualnych. Najpierw za pośrednictwem iPada uczniowie szukali informacji, by odtworzyć świat opisany w lekturze. Później zrobili makiety obsypane piaskiem, przygotowali mapy ze strefami klimatycznymi, stworzyli figury piramid, ulepili afrykańskie zwierzęta z plasteliny – opowiada Magdalena Michalczak, nauczycielka języka polskiego w SP nr 39 w Gdańsku. Magda należy do tych pedagogów, którzy uczą z pomocą technologii, aplikacji czy notatek wizualnych.

O nauczycielce polskiego bez granic

Przeczytaj wywiad z Magdaleną Michalczak i dowiedz się więcej na temat Apple w nauce języka polskiego.

Czytanie z Apple

Ekran wypiera papier, coraz droższy i mniej dostępny surowiec. Stąd ostatnie lata to wzrost czytelnictwa e-booków i słuchania audiobooków. I choć zakłada się, że pierwszy koncept czytnika e-booków pojawił się najprawdopodobniej w 1930 roku, to dziś dzieci i młodzież czytają na wszystkim: smartfonach, tabletach, ekranach komputerów. Nie sposób jednak przejść obojętnie obok rozwiązań, jakie daje iPhone, iPad czy iMac. Mowa o czytaniu tekstu i dyktowaniu, czyli robienie notatek mówionych. Posiadając pomocne w procesie nauczania wbudowane funkcje, iPad umożliwiają uczniom odsłuchiwanie treści (także w synchronizacji z czytaniem, podczas którego tekst podświetla się na wybrany kolor) i przygotowywanie lepszych odpowiedzi pisemnych. Marka Apple poszła o krok dalej:  na urządzeniu dostępne są specjalne czcionki dla dyslektyków np. OpenDyslexic, ułatwiające czytanie.

Jak będzie wyglądało czytanie w przyszłości? Nieważny nośnik, forma, gatunek literacki, byle by słowa płynęły w umysłach głodnych wiedzy od najmłodszych lat.

Sprawdź także