Nowe oblicze edukacji specjalnej

przez Redakcja

Jeden na siedmiu uczniów na całym świecie ma specjalne potrzeby edukacyjne. Stąd terapeuci coraz częściej sięgają po iPad-a w pracy z dziećmi autystycznymi czy z niepełnosprawnością intelektualną. Urządzenie zaskakuje szerokim spektrum możliwości, funkcji pomocniczych i ułatwień.

Funkcje pomocnicze, które uzupełniają wzrok, słuch, zdolności motoryczne czy potrzeby edukacyjne każdego ucznia to coś, na czym warto skupić się w pracy z iPad-em. Marka Apple tak zaprojektowała urządzenie, by było lekkie, poręczne i łatwiejsze w obsłudze od komputera z myszką i klawiaturą, a tym samym bardziej przystępne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami. Odpowiednio dobrane aplikacje mogą pomóc im w rozwijaniu umiejętności społecznych, motorycznych czy zajęciach szkolnych.

 

WIĘCEJ NIŻ CENTRUM MOBILNEJ ROZRYWKI

Każdy z nas może mieć inne oczekiwania wobec własnego dziecka, ale z pewnością wszyscy chcemy jednego – by było one odpowiednio przygotowane do dorosłego życia. Wydaje się, że szczególnie ważne jest to dla rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami, którym pewne umiejętności przychodzą z większym trudem, później lub wcale. iPad może pomóc rozwijać wybrane obszary u tych dzieci, zmieniając się w urządzenie komunikacyjne, czytnik, planer – i o wiele więcej, jeśli zachodzi taka potrzeba. 

W dobie personalizacji niemal każdego obszaru życia zarówno Twoje dziecko (jeśli jesteś rodzicem), jak u Twój podopieczny (jeśli jesteś terapeutą bądź nauczycielem) ma prawo do personalizacji nauki, wspomaganej potężną, choć niedrogą technologią. Pierwszym krokiem jest poznanie potrzeb dziecka. Należy wiedzieć, jakie umiejętności ma ono ćwiczyć przy wsparciu technologii i jakich efektów spodziewamy się. Kolejnym krokiem jest selekcja pożądanych aplikacji i przystosowanie urządzenia do indywidualnych potrzeb ucznia. Przykładowo, czy iPad powinien być specjalnie dostosowany do pracy z dzieckiem autystycznym, cierpiącym na zaburzenia sensoryczne, mającym problemy z koncentracją? Jak najbardziej – rozwiązaniem są wyciszony dźwięk i częściowo wyłączone funkcje, uniemożliwiające przypadkowe przejście do innej aplikacji. 

PEŁNA POMOC PRZY DYSLEKCJI

Liczba dzieci ze zdiagnozowaną dysleksją plasuje się w Polsce na poziomie kilkunastu procent, choć w ostatnich latach obserwuje się zdecydowany przyrost. To problem, z którym boryka się coraz więcej uczniów, czując się gorszymi od swoich klasowych rówieśników. Dlaczego? Ponieważ najogólniej ujmując dysleksja to specyficzna trudność w uczeniu się, która dotyczy czytania i pokrewnych umiejętności przetwarzania języka. Mówiąc wprost – dyslektycy otrzymują gorsze oceny.

Dzieci te mają specjalne potrzeby w nauczaniu, ponieważ obserwuje się u nich:

  • trudność w czytaniu, polegającą na myleniu podobnie wyglądających w zapisie liter (p, b, d), przestawianiu głosek lub pomijaniu sylab (dysleksja w wąskim ujęciu),
  • zaburzenia w pisaniu, polegające na nietrzymaniu się liniatury, stawianiu wielkich i niekształtnych liter, opuszczaniu lub przestawianiu liter i sylab (dysgrafia),
  • nieumiejętność pisania poprawnego ortograficznie, mimo znajomości odpowiednich zasad (dysortografia),
  • trudności w nauce matematyki, polegające na niepoprawnym nazywaniu i zapisie cyfr, znaków, myleniu działań (dyskalkulia).

Choć całkowicie wyeliminować dysleksji u dziecka nie da się, to można w pewnym stopniu ją zredukować dzięki dedykowanym ćwiczeniom. Okazuje się jednak, że bardzo pomocne w procesie nauczania są wbudowane funkcje iPada, takie jak: Przeczytaj ekran, głos Aleksa i Dyktowanie. Funkcje te umożliwiają uczniom odsłuchiwanie treści (także w synchronizacji z czytaniem, podczas którego tekst podświetla się na wybrany kolor) i przygotowywanie lepszych odpowiedzi pisemnych. Co ważne, na urządzeniu dostępne są specjalne czcionki dla dyslektyków np. OpenDyslexic, ułatwiające czytanie. Uczniowie mogą wykonywać ćwiczenia właśnie z czytania i pisania dzięki specjalnym aplikacjom dla dzieci z dysleksją.

FUNKCJE O SPECJALNYM PRZEZNACZENIU

voiceover

VOICEOVER

VoiceOver to sterowany gestami czytnik ekranu, który mówi uczniowi, co w danej chwili dzieje się na ekranie Multi-Touch, nawet jeśli ten go nie widzi. Ale to coś więcej niż tylko narzędzie zmiany tekstu na mowę. Podczas pracy z systemem iOS uczeń może szybko nawigować między aplikacjami, łatwo znaleźć fragment tekstu wypracowania lub odsłuchać ulubionego e-booka.

facetime

FACETIME

To okno do klasy, przez które uczniowie pozostający w domu lub w szpitalu mogą uczestniczyć w lekcjach razem z całą grupą. Wysoka jakość wideo i częstość wyświetlania klatek sprawia, że narzędzie jest wykorzystywane do rozmowy w języku migowym, ponieważ nie tylko widać mimikę twarzy, ale i mowę ciała.

assistive_touch

ASSISTIVE TOUCH

Uczniów z fizycznymi i motorycznymi ograniczeniami z pewnością zachwyci ta funkcja. Bowiem iPady mają wysoce precyzyjne i dotykowe ekrany, które nie wymagają nacisku, a jedynie dotknięcia powierzchni. Co więcej, jeśli dziecko ma trudność z naciśnięciem przycisku Początek, może aktywować go po prostu stukając w ekran. Niektóre funkcje są możliwe także, gdy urządzenie jest zamontowane na wózku inwalidzkim.

dzwiek_mono

DŹWIĘK MONO

Uczniowie niesłyszący lub niedosłyszący mają ograniczony dostęp do nagrań stereofonicznych, bowiem zwykle ścieżka dźwiękowa w lewym kanale różni się od tej w kanale prawym. Ale nie w iOS, który odtwarza oba kanały stereo w obu słuchawkach lub głośnikach. Dodatkowo uczeń może zwiększyć głośność w jednym uchu, by jeszcze lepiej słyszeć nauczyciela.

mow zaznaczone

MÓW ZAZNACZONE

Niektórym uczniom łatwiej jest zrozumieć słowa wypowiadane na głos niż zapisane w formie tekstu, np. dzieci z dysleksją. I o takich osobach pomyślał Apple. Dzięki funkcji Mów zaznaczone uczeń może zaznaczyć fragment tekstu i stuknąć palcem opcję Powiedz, żeby urządzenie odczytało zaznaczony fragment.

Zmień przypisane
czytanie w łatwe
słuchanie.

dostep nadzorowany

DOSTĘP NADZOROWANY

Terapeuta ma możliwość ograniczenia dziecku użytkowania iPada do jednej aplikacji dzięki funkcji Dostęp z przewodnikiem. Dorosły kontroluje także czas spędzony przed ekranem. To szczególnie istotne w przypadku tych, którzy mają problemy z koncentracją.

To tylko
ułamek funkcji,
które znajdziesz
w produktach
Apple

APLIKACJE ANGAŻUJĄCE I UCZĄCE

Otsimo

Otsimo to certyfikowana i nagradzana gra edukacyjna stworzona z myślą o osobach ze zdiagnozowanymi zaburzeniami uczenia się, deficytem uwagi, autyzmem, zespołem Downa, aspergerem i innymi specjalnymi potrzebami.

Pro Liberis

Zapraszamy Was do niezwykłego świata gier dla dzieci. Przygotowaliśmy dla Was zestaw aplikacji edukacyjnych. Dzięki nim nauka staje się zabawą. Doskonale wszyscy wiemy, że człowiek uczy się najlepiej wtedy, kiedy sprawia mu to przyjemność. Dzieci mają naturalną chęć do poznawania świata, są ciekawe, zadają pytania, rozwijają się pod naszym okiem. To do nas rodziców i opiekunów należy znalezienie najlepszych źródeł wiedzy.

Sprawdź także