Powołanie: kodowanie

przez Redakcja

Poznaj niesamowite historie 16-letniego Bena, który zaprojektował trzy aplikacje i wygrał Swift Student Challenge oraz Lyndsey Balfe, irlandzkiej nauczycielki techniki, która odkryła drugie powołanie – kodowanie.

Choć nigdy się nie spotkali, pochodzą z różnych krajów i dzieli ich ponad 20 lat, to jednak łączy to, że oboje nauczyli się kodować, a teraz używają języka Swifta i reszty ekosystemu Apple do rozwiązywania rzeczywistych problemów, realizowania swoich pasji i uczenia innych.

Ben – nastolatek z Londynu, który odnalazł swoje powołanie

Gdy Ben Robinson miał 13 lat, nauczył się kodować, korzystając z inicjatywy Everyone Can Code od Apple. – Wiedza na platformach Swift Playgrounds i Xcode zawsze była dostępna. Codziennie robiłem kolejny mały krok, który doprowadził mnie do stworzenia pełnego programu – opowiada Ben. Chłopiec zmagał się z atakami paniki, a jak zauważyli jego bliscy, nauka kodowania pomogła mu skupić się na czymś innym niż jego niepokój. – Widziałam, jak bardzo go to uspokoiło. Ze złego doświadczenia stworzył coś pozytywnego, co może pomóc także innym. Kodowanie stało się jego pasją – zauważa Kara, mama chłopca.

W wieku 14 lat opublikował swoją pierwszą darmową aplikację App Store poświęconą medytacji i świadomemu oddychaniu. W czasie lockdownu w trakcie pandemii Covid-19 Ben uruchomił drugą aplikację – grę, która pozwalała jego przyjaciołom na wspólnie spędzić czas w sieci i wydał aktualizacje swojej pierwszej aplikacji, zawierające Siri Shortcuts i widżety. Jego aplikacje pobrano tysiące razy, a obecnie projektuje swoją trzecią aplikację, która działa w połączeniu z Apple Watch.

W tym roku chłopiec zwyciężył w konkursie Swift Student Challenge w ramach dorocznej konferencji Apple Worldwide Developers Conference (WWDC). – Społeczność programistów jest niesamowita. W sieci zawsze można znaleźć artykuły i fora z odpowiedzią na problemy techniczne, z którymi się borykasz – zauważa nastolatek.

Co do przyszłości, to mierzy wysoko – widzi siebie w roli programisty maszyn i sztucznej inteligencji. Ma zaledwie 16 lat, ale już współprowadzi jeden ze szkolnych klubów kodowania. – Moja miłość do kodowania wiele mi dała i naprawdę chcę, aby inni czuli to samo – podkreśla.

Lyndsey – nauczycielka techniki, która uczy kodowania

Lyndsey Balfe jest nauczycielką techniki w Swords Community College w Dublinie w Irlandii. Jej 15-sto i 16-letni uczniowie mają za zadanie wyciąć liść z drewna, ale zastanawiając się, jak kodowanie może im w tym pomóc. – Rozkładając proces na kolejne kroki, zastanawiasz się, dlaczego coś trzeba zrobić i w jakiej kolejnosći. Myślisz o szerszym obrazie i wszystkim, co się z tym wiąże. Chcę rozwijać tego rodzaju umiejętności krytycznego myślenia u swoich uczniów, aby byli przygotowani do radzenia sobie z wszelkimi wyzwaniami, jakie niesie dla nich przyszłość – przyznaje nauczycielka.

Gdy sama zaczęła się uczyć kodowania, na początku sięgnęła po filmiki instruktażowe dostępne w sieci, ale okazały się nieskuteczne. Po pewnym czasie Lyndsey odkryła inicjatywę Apple, Everyone Can Code. – Zajęcia były wizualne, dzięki czemu możesz skupić się na rozwiązywaniu zagadek. Dostajesz również tylko tyle instrukcji, ile potrzebujesz w danym momencie – zauważa. W tym samym czasie kobieta została Apple Distinguished Educator i dołączyła do kadry nauczycielskiej w Swords, która pracuje w modelu 1:1, czyli iPad dla każdego ucznia i nauczyciela.

U kobiety 10 lat temu zdiagnozowano dysleksję, co przełożyło się na sposób prowadzenia zajęć z programowania, np. prosi uczniów o zaprojektowanie prototypu aplikacji dla osoby mieszkającej w domu opieki. – Chciałam, aby zastanowili się, co by się stało, gdyby osoby korzystające z ich aplikacji były niepełnosprawne, miały zapalenie stawów obu rąk lub poważną wadę wzroku – wyjaśnia. Nauczycielka ma nadzieję, że jej zajęcia umożliwią uczniom znalezienie pasji, powołania.

Z okazji Europejskiego Tygodnia Kodowania firma Apple uruchomiła wyzwanie Inclusive App Design, które można znaleźć na stronie apple.co/codeweek. Z pomocą tego wyzwania pedagodzy krok po kroku mogą pomóc uczniom w każdym wieku w nauce inkluzywności i dostępności. Uczniowie będą identyfikować problemy, na których im zależy, a następnie planować, tworzyć prototypy i udostępniać pomysły na aplikacje, do których każdy może uzyskać dostęp i je zrozumieć.

Sprawdź także