Wyobraź sobie, że podczas lekcji historii na nauczycielskim biurku pojawia się egipski sarkofag w rzeczywistych rozmiarach. To pewne, że taką lekcję dzieci zapamiętają na długo. Realne? Jak najbardziej, z augmented reality „AR”, czyli rozszerzoną rzeczywistością. Technologia ta pozwala na fascynujące łączenie świata realnego z wirtualnym.
Mało kto z nas zdaje sobie sprawę, że z rozszerzoną rzeczywistością mamy do czynienia już od kilku lat, choć głównie w wymiarze rozrywkowym. Mowa o najpopularniejszej grze AR Pokemon Go, której premiera przypadła na rok 2016. Za pośrednictwem aparatów w swoich urządzeniach już nawet kilkuletni użytkownicy wraz z rodzicami ruszyli na codzienne spacery po okolicy, by łapać gotowe do walki, animowane Pokemony. Rok później Snapchat wypuścił na rynek Bitmoji – filtry, które pozwalają użytkownikom serwisu społecznościowego na dodawanie animowanych elementów twarzom widzianym w obiektywie. Za pomocą aplikacji użytkownikom wyrastają urocze kocie uszy i mysie nosy, na punkcie których świat oszalał. Jednak rozszerzona rzeczywistość to nie tylko rozrywka, a znacznie więcej. Potencjał drzemiący w tej technologii jest ogromny i zahacza o różne dziedziny życia — od literatury, przez architekturę, lotnictwo, sprzedaż, dekorację wnętrz czy ogrodów, po medycynę, turystykę czy edukację.
Nowa rzeczywistość klasowa
Technologia AR umożliwia uczniom i nauczycielom nakładanie informacji, ilustracji i innych treści na obraz świata rzeczywistego, czyli wspomniane biurko. Dzięki temu dodatkowemu kontekstowi dzieciom nasuwają się skojarzenia, pomagające w procesie uczenia się. Od zajrzenia do wnętrza żaby bez udziału prawdziwego okazu, przez poruszanie się w przestrzeni kosmicznej, po realistyczne modele starożytnych artefaktów, wirtualnie przeniesionych z muzeum do klasy – to wszystko jest możliwe dzięki zatarciu się granicy między fantazją a światem realnym.
Aplikacje AR są wartościowymi narzędziami edukacyjnymi. Nauczyciele mogą wykorzystać rozszerzoną rzeczywistość na iPadzie, w celu:
- zwiększenia zaangażowanie uczniów poprzez ruch i wyjście z ławki,
- zobrazowania abstrakcyjnego pojęcia i przeprowadzenia wirtualnego eksperymentu,
- zajrzenia do ukrytych warstw badanego obiektu,
- opowiedzenia historii w nowoczesny sposób, który fascynuje i bawi poprzez zabawę,
- dopełnienia obecnych programów nauczania,
- rozbudowywania projektów i dostarczania uczniom wyzwań.
POMYSŁY NA ZAJĘCIA
Lekcja przyrody – aplikacje Froggipedia i WWF Free Rivers
Froggipedia to gratka dla miłośników zwierząt. Aplikacja pozwala na obserwację cyklu życia żaby, badanie żywego choć wirtualnego stworzenia, a następnie jej narządów bez krzywdzenia żywego organizmu. To się nazywa bezpieczny eksperyment!
Natomiast WWF Free Rivers tworzy realistyczny model wartko płynących, czystych rzek. Uczniowie uczą się o ich roli przyrodniczej i społecznej, zmieniając wirtualną rzeczywistość – budują i usuwają tamy. Dzięki temu dowiadują się, jak człowiek może konstruktywnie lub destrukcyjnie zmieniać otoczenie i jakie skutki przynoszą te działania.

Przykładowy ekran z aplikacji Froggipedia
Lekcja historii – aplikacja Civilisations AR
Civilisations AR to aplikacja edukacyjna opracowana przez zespół Badań i Rozwoju brytyjskiej stacji BBC. Prezentuje kolekcję kilkudziesięciu obiektów muzealnych z całego świata (starożytne narzędzia, naczynia, rzeźby itp.). Dzięki rozszerzonej rzeczywistości rzeźbę Rodina, egipski sarkofag, kamień z Rosetty czy starożytny hełm uczniowie mogą zobaczyć w rzeczywistej wielkości i poznać ich tło historyczne, czego nie mogliby zrobić w tak prosty sposób w realnym świecie.

Przykładowy ekran z aplikacji Civilisations AR
Lekcja matematyki – aplikacje Miarka i GeoGebra Augmented Reality
Wykorzystując aparat fotograficzny iPada oraz technikę rozszerzonej rzeczywistości aplikacja Miarka mierzy długość i pole powierzchni przedmiotów w otoczeniu użytkownika. Wystarczy umieścić wirtualne punkty na wierzchołkach przedmiotów, by aplikacja podała ich kształty i wymiary.
Teraz wyobraźcie sobie klasę pełną olbrzymich stożków i walców, pomiędzy którymi przemieszczają się uczniowie, dokonując pomiarów figur. Z aplikacją GeoGebra Augmented Reality młodzi ludzie uczą się matematyki w innowacyjny sposób – spacerując wśród tworzonych przez siebie trójwymiarowych kształtów. Mogą zobaczyć, że niemalże wszystko w otaczającym ich świecie da się opisać matematycznie.
Lekcja polskiego – aplikacja AR Makr
Historie mają największą moc, gdy opowiada się je za pomocą obrazu. Doskonale wiedzą o tym twórcy aplikacji AR Makr, dlatego dali możliwość uczniom tworzenia opowieści poprzez umieszczanie w nich własnych rysunków i innych form ekspresji w interaktywnym świecie. Dzieci mogą rysować lub fotografować scenerię, postacie i przedmioty, a potem umieszczać je w kontekście świata rzeczywistego, dzięki technologii AR.

Przykładowy ekran z aplikacji AR Makr
Lekcja przyszłości
Pozwólmy młodzieży rozwijać się wraz z rozwojem zaawansowanej technologii edukacyjnej. Za dekadę nikogo nie zdziwi młode pokolenie lekarzy z iPadem AR w rękach, by zyskać łatwy dostęp do danych na temat czynności oraz struktury narządów wewnętrznych swoich pacjentów. To, nad czym młode pokolenie inżynierów będzie pracowało za 10 lat, okaże się lekcją przyszłości, odbytą już dziś.
Jeżeli chcesz wypróbować w pełni opisane aplikacje, możesz pobrać je poniżej.